MWP Coaching, de specialist bij stressklachten

Stressklachten pak je bij MWP Coaching in een aantal stappen aan. Deze benadering is breder dan bij veel andere coaches. Je gaat zowel met praktische zaken op je werk aan de slag, de quick wins om snel je stress te verminderen. Daarna ga je ook met je gedachten, gevoelens en je eigen gedrag aan het werk. Als je wilt, krijg je ook gericht advies over sporten om je stress te verminderen. Deze methode is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en jarenlange ervaring met het coachen van mensen met stressklachten. De stappen worden allemaal afgestemd op jouw persoonlijke situatie.

Stap 1: Quick wins: effectief werken

De eerste stap: hoe kan je je werk anders organiseren zodat je rustiger kan werken en ook aan ontspanning toekomt. Het gaat hierbij om heel praktische acties om minder stress te hebben. Na het eerste gesprek heb je de eerste resultaten al binnen die je meteen in je werk kan toepassen. Doordat je door deze acties beter kan ontspannen zijn de vervolgstappen ook beter uit te voeren.

Stap 2: Effectieve gedachten gedrag

De tweede stap richt zich op je gedachten en overtuigingen. De gedachten die je hebt zijn van grote invloed op je stressniveau en je gevoelens. Ook hebben ze veel invloed op je gedrag. In deze stap leer je om je eigen gedachten te beinvloeden. Daardoor wordt het een stuk makkelijker om met stressvolle situaties om te gaan.

Stap 3: Effectiever gedrag

De volgende stap is je gedrag: hoe kan je gedrag effectiever worden?  Hoe ga je om met je dominante baas? Hoe zorg je ervoor dat je Nee zegt als er nog meer werk op je bord wordt gelegd? Je gaat nieuw, effectiever gedrag leren om ook op de lange termijn stressklachten te voorkomen.  Hierbij kan het een goed idee zijn om een keer een coachingsacteur uit te nodigen om zo het gedrag  te oefenen voor je het in het echt gaat doen.

Stap 4: Beter ontspannen, zowel geestelijk als lichamelijk

De laatste stap richt zich op ontspannen. Wat kan je doen als de stress weer oploopt? Je gaat bekijken wat jou helpt om te ontspannen. Als je wilt,leer je andere ontspanningsoefeningen of mindfullnessoefeningen. Je kan MP3 bestanden meekrijgen om hier ook thuis of op je werk mee te oefenen.

Ook kunnen we kijken of sporten je hierbij kan helpen. Als het voor jou zinvol is, kan je een fittest bij de fysiotherapeut doen waarna je een op maat gemaakt hardloopschema krijgt om je conditie op te bouwen. Het doel is dat je leert om te ontspannen door hard te lopen, maar je kan de kans natuurlijk ook aangrijpen om naar een 5 km wedstrijd toe te trainen. 

De juiste baan?

Voor veel mensen is een stressvolle periode ook een reden om te kijken of de huidige baan nog wel past. De baan die een paar jaar geleden nog leuk was, sluit nu misschien niet meer aan bij je wensen of prioriteiten. Je kunt je dan gaan oriënteren op een volgende stap in je loopbaan. Hiervoor zijn er bij MWP coaching goede loopbaantesten beschikbaar. Deze maak je rustig thuis achter de computer waarna we de uitslag samen bespreken. Omdat een loopbaanoriëntatie vooral zinvol is als je redelijk ontspannen bent, komt deze vraag vaak pas later in het traject aan de orde. Hier hoeft natuurlijk niet altijd uit te komen dat je van baan wisselt, soms is een andere invulling van je huidige werk al genoeg.